“Door smartphones staat iedereen 24 op 7 paraat”

Ben Moens

Ben Moens

Ben Moens schrijft actief mee aan een aantal websites over muziek. De 21-jarige student journalistiek zit sinds kort zelfs in het dagelijks bestuur van Fuzz Magazine, een online magazine over elektronische muziek dat onlangs een vzw oprichtte. In al die tijd heeft hij zichzelf perfect kunnen leren in wat scoort op het internet en wat niet. Hij vertelt me onder meer waarom nichesites zo moeilijk doorbreken bij het grote publiek.

> Je schrijft zelf voor een aantal websites. Waar ben je precies mee bezig?
Ik schrijf nu een goed anderhalf jaar voor twee muziekwebsites: Fuzz Magazine en daMusic. Daar vul ik de webpagina’s aan met artikels in de vorm van nieuwstelexen, reviews van concerten of nieuwe albums en EP’s. Af en toe komt daar ook een interview of labelspecial bij. Bij Fuzz Magazine ben ik ook eindredacteur en communicatieverantwoordelijke. Per dag moet ik daarbij zo’n 20 mails beantwoorden, of meestal evenveel tracks beluisteren beluisteren. We krijgen een pak promo’s binnen van over heel de wereld. Die moet ik dan sorteren: of gaan ze publiceren of we kieperen ze de vuilbak in. Hetzelfde geldt ook voor de interviewaanvragen en wedstrijden die we beheren, alles moet uiteraard in goede banen geleid worden.

> Hoe ben je daarmee begonnen?
Door een simpele oproep naar meer redacteurs uit hun hoek. Uiteraard moest ik bij beiden eerst een maand proefperiode ondergaan, maar die overleefde ik dus. Ik schrok wel toen ik werd toegelaten, want ik had echt nog nooit in enige vorm geschreven. Geen blog, schoolkrantje of ander werk: een aangename verrassing!

> Hoeveel tijd spendeer je aan die projecten?
Toch vrij veel. Al snel enkele uren per dag. Het is wel zo dat je dat kan spreiden. Echte deadlines komen er nog niet bij te pas en wanneer je ’s morgens je mailverkeer checkt, kan je pas in de namiddag antwoord hebben. En de night time is de right time, zeker?

Een screenshot van Fuzz-mag, waar Ben werkt als communicatieverantwoordelijke.

Een screenshot van Fuzz-mag, waar Ben werkt als communicatieverantwoordelijke.

> Merk je dat mensen gemakkelijk gemotiveerd zijn om vrijwillig mee te werken aan zo’n website?
In feite wel, toch zeker wanneer ze nog niets ‘verwezenlijkt’ hebben. Dan plots in een team terechtkomen met allerlei mensen met de neus in dezelfde richting en dezelfde muzieksmaak, is als een nieuwe wereld die opengaat. Ze komen met tal van ideeën, willen maar al te graag werk opknappen om dan hun naam ergens online te zien staan. Want daarvoor doen ze het uiteindelijk meestal toch. Ervaring, en iets kunnen voorleggen.

> Waarom breken dergelijke kleine websites toch meestal nooit echt door bij het grote publiek?
Omdat ze de middelen niet hebben en meestal ook heel nichegericht zijn. Bij middelen denk ik dan aan genoeg mankracht om goed werk te leveren. Om compleet te zijn zou je meerdere berichten per dag moeten publiceren, maar met een crew van zeven gaat dat niet. Again; toch geen deftig werk. En niche is en blijft niche, hé. Meestal beginnen mensen zo iets omdat het hen elders toch niet helemaal aanstaat. Dat is letterlijk van nul beginnen terwijl anderen al een grote voorsprong en veel meer online content hebben.

> Weet de muziekindustrie zich goed aan te passen aan deze tijd? Waaraan merk je dat?
Voor door de flexibiliteit waarmee ze dingen verwezenlijken. Artiesten brengen enkel nog losse singles uit, terwijl dat vroeger EP’s met vijf nummers op waren. Ook albums worden veel minder gemaakt. Er is nu ook de paraatheid van 24 op 7 omdat iedereen nu wel een smartphone met camera heeft. Plus; de concerten. Dat is nu de broodwinning van artiesten. Om het half jaar wordt er wel een record gebroken met touren. Elk jaar kan je je favoriete artiest wel ergens in het land aanschouwen. Vandaar ook dat de festivals maar blijven groeien.

> Denk je dat de printmedia stand zullen houden of moeten ze op zoek naar een ander model?
Volgens mij wel. Mensen gaan nog steeds iets materieel in hun handen willen. Wanneer het gedrukt staat, is je geloofwaardigheid meteen drie keer zo hoog. Iedereen kan iets online beginnen, maar niet iedereen wandelt binnen bij een printmedium om er aan de slag te gaan. Misschien moeten de printmedia wel anders denken, en véél meer toespitsen op andere modellen; zoals online. Nu is dat vaak een puinhoop.

> Op welke sociale netwerken zit je en welk voordeel haal je eruit?
Facebook en Twitter als voornaamste. Het voordeel is misschien meteen de bestaansreden; daar halen wij onze lezers. Het zijn twee verschillende publieken hé. Bij Facebook moet je echt iets bieden; een heel artikel, een vettige kop, iets met nieuwswaarde waar een achtergrond achter zit. Twitter is een pak sneller. Dat heeft nog steeds niet iedereen ontdekt, maar wél de mensen al die wij willen bereiken: de influentials. Je krijgt er sneller een wijder bereik omdat een retweet zo gemakkelijk is (zeker als dat door de artiest in kwestie met duizenden volgers wordt gedaan).

> Hoe zie je de toekomst van FuzzMag?
Ik hoop dat we nog een pak groeien en completer worden. Dat moet wel lukken, nu we de steun van Red Bull Elektropedia hebben. Vaak hebben we een pak goede ideeën of een lijstje met nieuws of reviews die we willen coveren, maar komen we er gewoon niet aan. Dat wekelijks lijstje telkens wat korter maken zou leuk zijn, maar dat zal met meer redacteurs moeten.

Je kan Ben volgen via Twitter en toevoegen op Facebook of LinkedIn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s