“Hoezo volgeboekt? Al onze kamers zijn nog vrij”

487273_10151084747680871_1669822433_n

Websites als Hotels.com, TripAdvisor en Expedia zijn bijzonder handig om hotels te vergelijken en te boeken.

Behalve prijzen vergelijken en onmiddellijk kamers boeken, kun je er ook beoordelingen op achterlaten. Daardoor kan de hele wereld zien hoe goed (of slecht) een hotel is. Die beoordelingen zijn wel altijd met een korreltje zout te nemen, maar de gulden middenweg klopt meestal wel.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat hoteliers vandaag heel wat aandacht besteden aan die websites. Daar geen rekening meer mee houden is vandaag onmogelijk.

Dus dan zal je maar een hotel zijn op Expedia, laat ons zeggen het Luna Blue Hotel in Playa del Carmen, Mexico. Je krijgt met 4.1 op 5 een zeer aangename beoordeling en het enige waar je nog op wacht zijn klanten. Geïnteresseerde vakantiegangers googelen naar je hotel, maar lezen op Expedia (het eerste resultaat bovenaan op Google) dat je bent volgeboekt tot 2013. Mét de vermelding dat er wel andere hotels in de omgeving beschikbaar zijn.

Alleen… dat blijkt helemaal niet het geval.

Een heel ander verhaal horen we bij Luna Blue Hotel zelf. “Wij zijn helemaal niet volgeboekt.” Het hotel bleek aanvankelijk wel een overeenkomst met de hotelboeker te hebben, maar de relatie verzuurde al snel.

Toen het dispuut zijn hoogtepunt bereikte, werd het hotel echter niet van de website gehaald. Het werd “gestraft”. Het mocht er blijven opstaan, maar dan zonder afbeeldingen of enige omschrijving. Nadien bleken alle reservaties opeens eenzijdig opgezegd, ook diegenen die dateerden van voor het geschil. Het hotel werd daarvan niet op de hoogte gebracht.

Leugen

Klanten die een reservatie hadden gemaakt kregen te horen dat hun oorspronkelijk gekozen hotel was volgeboekt en dus niet meer kon instaan voor hun reservatie. Een flagrante leugen.

Om het allemaal nog erger te maken, moest het hotel van Expedia vergoedingen betalen omdat de hotelzoeker andere hotels zou moeten aanbieden aan de klanten.

In al die tijd bleef het hotel gewoon op de website van Expedia staan. Zo kon het klanten die op zoek waren naar het Luna Blue Hotel doorsluizen naar andere nabijgelegen verblijven waarop het bedrijf wel een commissie zou kunnen nemen.

Boete

In Frankrijk kreeg TripAdvisor, niet toevallig een dochteronderneming van Expedia, al een boete voor misleidende marketing, waaronder het weergeven dat hotels volboekt waren terwijl dat niet zo was. Dat weet The Verge.

Nogmaals een bewijs dat de macht van de toppers in Google niet is te onderschatten. Grote multinationals, in het bezit van verschillende reissites, kunnen je kraken of maken. Hoe vervelend ook, je kunt ze maar beter te vriend houden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s